Email

tuija.humberg(at)humberg.fi

Tilitoimisto-Humberg_logo

Soita!

+ 358 40 837 8166

Blogi

Kirjanpitäjän arkea – mikä meitä oikeasti raivostuttaa?

05/03/2025

Työnsä voi tehdä huolella ja ammattitaidolla, mutta tietyt asiat saavat kirjanpitäjän verenpaineen nousemaan. Tässä muutama esimerkki, jotka toistuvat kerta toisensa jälkeen.

1. Sekavat dokumentit

Asiakkaan lähettämät tositteet ovat epätarkkoja, puutteellisia tai täysin käsittämättömiä. Kuitit on kuvattu miten sattuu – tärähtäneitä, pimeitä ja puoliksi leikatttuja. Kirjanpitoon yritetään ujuttaa kaikenlaista, mikä ei sinne kuulu. Välillä tuntuu, että mukana on myös päivän lounas ja lasten harrastusmaksut.

2. Myöhässä toimitetut aineistot

Samoja tositteita saa pyytää viikko- ja kuukausitolkulla. Aina löytyy joku selitys: ”Se oli varmaan mennyt roskapostiin” tai ”En ole ehtinyt, kun oli niin kiire.” Mutta sitten, kun tilinpäätös pitäisi tehdä eilen, kaikki pitäisi saada valmiiksi välittömästi.

3. Ihmettelyt, miksi lasku on ”taas” niin suuri

Kun samat tositteet lähetetään useaan kertaan varmuuden vuoksi ja mukana on epäselviä kuitteja sekä kirjanpitoon kuulumattomia kuluja, ei voi kuin huokaista. Ja sitten ihmetellään, miksi tilitoimiston lasku on ”taas niin suuri”. Vinkki: teemme tätä työksemme ja myymme aikaamme – kuten sinäkin omassa työssäsi.

4. Veroviranomaisten vaatimukset ja säännösmuutokset

Maksamattomat verot menevät ulosottoon? Kirjanpitäjän syytä. Verottaja ei hyväksy maksujärjestelyä, koska entisetkin maksut ovat rästissä? No kukas muu siitä olisi vastuussa kuin kirjanpitäjä! Onko säännöksiin tullut muutos, joka vaatii lisäselvityksiä? Taas meidän vika!

5. ”Äkkiähän sinä tämän teet”

Tilinpäätöksen pikanappi – mistä sellaisen saisi? Painallus, ja raportit putoavat pöydälle. Samalla voi nopeasti laskea 10 työntekijän palkat tai kaivaa viime kesän ruohonleikkurin kuitin, koska juuri nyt olisi hyvä hetki hakea korvausta.

6. Asiantuntijat

Esson baarin Reiska tietää kaiken kirjanpidosta. Hän sanoi, että yritys voi hyvin ostaa uudet sohvakalustot ja keittiöremontin omistajan kotiin. Reiskan neuvojen jälkeen onkin aina mukava selittää asiakkaalle, mitä oikeasti voi vähentää ja mitä ei.

Tuntuuko tutulta? Joskus kirjanpitäjäkin kaipaisi pienen ”pikanapin”, joka tekisi työn helpommaksi. Mutta koska sellaista ei ole, toivomme ainakin vähän selkeämpiä dokumentteja, ajoissa toimitettuja tositteita ja realistisia odotuksia.

Kirjanpitajan-arkea

Millainen ongelma tai muutostoive on edessäsi?

Kerro tilanteesi ottamalla yhteyttä!