Yrittäjyys on monelle unelma vapaudesta, itsenäisyydestä ja mahdollisuudesta rakentaa jotakin omaa. Mutta tilitoimistoyrittäjän näkökulmasta vapaus on usein suhteellista – ja vastuuta on enemmän kuin moni osaa kuvitella.
24/7-yrittäjyyttä – joskus kirjaimellisesti
Yksi yleisimmistä harhaluuloista on, että yrittäjä voi tehdä töitä ”milloin huvittaa”. Totuus on usein päinvastainen: töitä tehdään silloin kun niitä on – ja niitä on jatkuvasti. Tilitoimistoyrittäjälle tämä tarkoittaa usein sitä, että puhelin soi aamusta iltaan, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä.
Asiakkaiden odotukset voivat olla kohtuuttomia: jos puhelimeen ei vastaa heti, sama asiakas voi soittaa kuusi kertaa peräkkäin. Vastaamattomuus aiheuttaa huolta, ärtymystä tai jopa luottamuspulaa. Aivan kuin kirjanpitäjän pitäisi olla tavoitettavissa 24/7 – kuin päivystävä lääkäri.
Kaikki roolit yhdellä ihmisellä
Tilitoimistoyrittäjä ei ole vain numeroiden pyörittäjä. Hänestä tulee helposti myös terapeutti, kuuntelija, sosiaalityöntekijä – joskus jopa kuin äitihahmo asiakkaalle, joka on pulassa. Usein tilitoimisto on se, jolle uskoudutaan ensin, kun kassavirta on lopussa, henkilökunta katoaa tai velkoja ei saada maksettua.
On hetkiä, jolloin asiakas ei kaipaa niinkään kirjanpitotietoa, vaan jonkun, joka kuuntelee. Ja nämä hetket ovat yhtä lailla osa työtä – vaikkei niistä laskuteta erikseen. Tosin, harva tulee ajatelleeksi, että asiakas ostaa meidän aikaa ja tuokin aika meidän tulisi oppia siirtämään sinne laskulle.
Kuitit kateissa, laskut maksamatta – ja kristallipalloa ei ole
Tilitoimiston arki ei aina näyttäydy ulospäin niin suoraviivaisena kuin voisi kuvitella. Vaikka prosessit ovat kunnossa ja työ tehdään huolellisesti, käytännössä aineisto saapuu usein viiveellä – tai jää kokonaan tulematta. Kuitteja etsitään viime hetkellä, laskuja unohtuu maksaa, ja silti kirjanpidon pitäisi valmistua ajallaan ja virheettömänä.
Kirjanpitäjä joutuu tasapainoilemaan paitsi numeroiden, myös asiakkaan tilanteen, tunteiden ja todellisuuden välillä. Usein meiltä odotetaan jopa yliluonnollisia kykyjä – aivan kuin tilitoimistolla olisi kristallipallo, josta voisi päätellä puuttuvat tiedot ilman kysymistä.
Tällainen työ vaatii paitsi tarkkuutta ja rutiineja, myös kärsivällisyyttä, tilannetajua ja vahvaa henkistä kanttia.
Kun asiakkaan paine heijastuu myös henkilöstöön
Asiakastyö ei kuormita pelkästään yrittäjää itseään. Usein tilitoimiston henkilökunta kantaa saman kuorman – kiireet, epäselvät aineistot, jatkuvat yhteydenotot ja paineet aikatauluista. Jokainen työntekijä joutuu suoriutumaan korkealla tarkkuudella, vaikka lähtötiedot olisivat puutteellisia ja ympärillä olisi jatkuva hektisyys.
Siksi henkilökunnan jaksamisesta huolehtiminen ei ole valinnainen lisä, vaan välttämättömyys. Hyvä työilmapiiri, avoin vuorovaikutus ja aito kannustus ovat asioita, jotka eivät tapahdu itsestään – ne vaativat johtamista, läsnäoloa ja inhimillistä otetta. Tilitoimisto on parhaimmillaan paikka, jossa työntekijä kokee olevansa arvostettu ja tuettu – ja jaksaa sitä kautta myös tukea asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Tilitoimisto – hyvässä ja pahassa
Tilitoimisto voi olla asiakkaalle elinehto. Hyvä kirjanpitäjä ei vain tee kirjanpitoa – hän auttaa pitämään yrityksen pystyssä. Ja juuri siinä piilee työn voima ja merkitys.
Mutta samalla tilitoimisto voi myös olla paikka, jossa kannetaan liian monta huolta, liian vähän kiitosta ja liikaa vastuuta. Näissä hetkissä korostuu se, kuinka tärkeää on, että yrittäjä ei jää yksin – ja että koko tiimi saa tarvittavaa tukea ja arvostusta.
Miksi silti jatkaa?
Moni tilitoimistoyrittäjä jatkaa silti – vuosia, jopa vuosikymmeniä. Miksi? Koska työn merkitys on valtava. Jokainen ratkaistu tilanne, jokainen tyytyväinen asiakas, jokainen vaikea hetki, josta selvittiin – ne vahvistavat tunnetta siitä, että tällä työllä on väliä.
Tilitoimistotyö ei ole vain numeroita – se on ihmisten arkea, elinkeinoja ja selviytymistä. Siksi sen eteen tehdään töitä – vaikka välillä tuntuisikin, että pitäisi nähdä tulevaisuuteen ilman kristallipalloa.